algorytm instagram triki tik tok tiktok reels rolki

Algorytm Instagrama, triki na 2021

Jak działa algorytm Instagrama?

Jak działa algorytm Instagrama? Na to pytanie wielu próbowało odpowiedzieć a jeszcze więcej osób chciało poznać na nie odpowiedź. Od lat pojawiają się plotki ze źródeł mniej lub bardziej wiarygodnych. Teorii o działaniu tajemniczego algorytmu było mnóstwo aż sam algorytm obrósł legendą. Jego struktura wydaje się być tak złożona, że żaden człowiek nie jest w stanie go rozszyfrować. Ci, którzy go tworzą milczą aby tajemnica nie wyszła na światło dzienne. Niektórzy nawet twierdzą, że algorytm sam się uczy i rozwija i nie ma świecie człowieka, który by wiedział co obecnie algorytm “wie i myśli”. Dlatego właśnie, powstało tyle teorii i tyle różnych trików na jego przechytrzenie wymyślono do tej pory. Jakie nowe wieści pojawiły się w 2021 roku?

Na przestrzeni lat pomysłów jak przechytrzyć Instagram i jego algorytm było mnóstwo a większość z tych teorii już po pierwszym przeczytaniu zdawało się być totalnym nonsensem. Mimo to, próby rozwikłania nie ustają i rzadziej niż kiedyś ale nadal, sieć podsuwa nam nowe pomysły na zwiększenie zasięgu pewnym magicznym tajemnym trikiem. Zdarzało mi się wykorzystywać niektóre metody, oczywiście te, które zdawały się mieć jakiekolwiek uzasadnienie. Natomiast, po tylu latach stwierdzam, że instagramowy algorytm to nie jest żadna straszna zmora a już na pewno nie rozwija się samoistnie.


Rachel Reichenbach

Niedawno temat algorytmu wrócił za sprawą Rachel Reichenbach i jej bloga RainyLune. Rachel opisuje w nim jak to rzekomo Instagram skontaktował się z nią i zorganizował rozmowę z jednym ze specjalistów od algorytmu po stronie samego Instagrama. Nazwiska tej osoby nie znamy ale sama autorka twierdzi, że rozmowa była niezwykle ciekawa i uzyskała garść bardzo wartościowych informacji. Tego czy Rachel naprawdę poznała schemat działania algorytmu Instagrama czy nie, pewnie się nigdy nie dowiemy. Nie stoi nam na przeszkodzie aby wniknąć bardziej w jej wpis i te nowe informacje sobie przeanalizować.

algorytm-instagrama

Główne założenie

Zanim przejdę do trzech rzeczy, które mają zadziałać najpewniej na algorytm Instagrama w najbliższym okresie wspomnę o głównym założeniu osób odpowiedzialnych za działanie IG. Otóż, użytkownik może spełnić warunki, które Instagram uzna za korzystne i niejako nagrodzić użytkownika poprzez zwiększenie zasięgu jego postów. Z drugiej, jednak strony nie spełniając podstawowych wymagań Instagram może użytkownika ukarać. Według tej teorii działanie algorytmu może być spolaryzowane i w przeciwieństwie do aktywnych użytkowników z wartościowym contentem rozpoznaje też tych mniej aktywnych z niechlujnymi postami. Specjaliści trzymający pieczę nad algorytmem wprowadzili rzekomo ponad 500 czynników, które aplikacja bierze pod uwagę umieszczając użytkownika w rankingu atrakcyjności.


#1 – reels… czyli rolki

Pierwsze co podsunął tajemniczy informatyk z doliny krzemowej to Instagram Reels. Dawno było wiadomo, że Instagram próbuje promować swoje nowe funkcje, więc w tym przypadku nie powinno być zaskoczenia. Na chwilę obecną Rolki (polska nazwa Instagram Reels) nie zostały wprowadzone w Polsce ale co może nam to powiedzieć?

Update! Szef Instagrama Adam Mossieri udzielił ciekawego wywiadu dla The Verge dotyczącego rolek. Bardzo ciekawy podcast wyjaśniający wiele w tej kwestii i nie tylko. Jego omówienie znajdziesz tutaj.

Należy zakładać, że ta funkcja w Polsce zostanie wprowadzona prędzej czy później. Nie znamy daty ale możemy się tego spodziewać w tym roku i jak zwykle z zaskoczenia. Na pewno chcąc wykorzystać rozpowszechnianie rolek przez Instagrama zatem, wzorowy użytkownik powinien tej funkcji po prostu używać. „Tiktokowy” Instagram pewnie nie będzie dla każdego ale dla zwiększenia zasięgu prawdziwy wyznawca IG jest gotów zrobić wiele. Dowiadujemy się nawet z tekstu Rachel ile takich rolek powinniśmy na swoim instagramie dodawać. W specjalisty od algorytmu zostaniemy ukarani, jeżeli nie dodamy jednej rolki w tygodniowo. Nagroda jest przyznawana za 4-7 rolek tygodniowo. Czy to dużo? Dla osób korzystających ochoczo z Tik Toka nie ale dla pozostałych na pewno tak.

Podsumowując rolki – walczysz z instagramowym algorytmem? Zacznij publikować reelsy od razu jak się pojawią na polskim Instagramie. Warto dodać, że nie publikując chociaż jednego reelsa tygodniowo algorytm Instagrama będzie mógł uciąć użytkownikowi zasięg.

algorytm-instagrama

#2 – korzystanie ze wszystkiego co się da…

Instagram został stworzony tak, aby użytkownicy korzystali z niego w całym spektrum jego możliwości. Mało tego – algorytm rejestruje, wylicza, i ocenia użytkownika według częstotliwości korzystania. Na dodatek, nie wystarczy korzystać tylko z części możliwych form publikacji treści, należy korzystać ze wszystkich! Tak więc, jeżeli do tej pory publikowałeś swoje wspaniałe zdjęcia i od czasu do czasu storysa i zauważyłeś, że Twoje zasięgi spadły to masz odpowiedź dlaczego. Aplikacja wie, że nie dodajesz live`ów i spycha Cię na dalszy plan. Wszystkie główne ficzery jak IGTV, posty ze sprzedażami, posty sponsorowane, głosowania w storysach. Wszystkie te dodatki o których chciałbyś zapomnieć i nigdy więcej nie widzieć. Wszystko! W końcu warunków z których jest zbudowanych algorytm jest 500, więc pewnie jest tam każda, nawet mało znacząca rzecz.

Mówiąc wprost – musisz większość swojej dziennej uwagi poświęcić aplikacji, jeżeli chcesz aby Instagram popychał Twój profil dalej. Tego ile przeróżnych treści trzeba wstawić na profil nie będę tutaj pisał, po to odsyłam Was do bloga Rachel. Natomiast, jeśli do tej pory myślałeś, że jesteś aktywnym użytkownikiem IG to usiądź sobie i przemyśl to, jeszcze raz.


#3 – systematyczność

Regularne postowanie pojawia się przy okazji każdych nowych rewelacji obnażających tajemniczy algorytm. Można powiedzieć, że systematyczność pojawia się systematycznie. Pomijając te początki debaty o “nowym” algorytmie systematyczność pojawia się już od kilku lat. Myślę, że to jest taki warunek który warto potraktować poważnie. Każdy prowadzący profil firmowy lub prywatny do którego się przykłada, jeszcze bardziej zauważa zalety regularnych publikacji. Nawet jeśli algorytm Instagrama naszych regularnych postów sobie nie przeliczy to systematyczność sprawia, że użytkownicy chętniej na profil wracają. Następnie częściej aż w końcu decydują się zaobserwować i wchodzą w interakcje.

Dowiadujemy się z artykułu Rachel, że najlepiej postować co najmniej trzy razy w tygodniu, w te same dni i o tych samych porach. Algorytm Instagrama dobrze znosi regularność i schematy i ma to dodawać boost w instagramowym zasięgu. Oczywiście najlepiej jest dodawać post każdego dnia.

algorytm-instagrama

Konkluzja

Jaka może być konkluzja? Zakładając, że najnowsze rewelacje są rzeczywiste a źródło pochodzenia jest z samego Instagrama konkluzja może być tylko jedna. Instagramowi musisz poświęcić większość swojego czasu. Dbać aby publikować na wszystkich możliwych frontach w odpowiednio dobranych schematach. Zakładając, że każde zdjęcie musi reprezentować odpowiednią jakość i zawierać jakąś wartościową treść niewielu będzie mogło zadaniu podołać. Prowadząc konto firmowe i mając na to odpowiednie środki finansowe na pewno zadanie jest do wykonania ale zajmując się swoim kontem prywatnym będzie bardzo ciężko.

No cóż, już kilka lat temu strategia Facebooka się zmieniła i dlatego po zgromadzeniu użytkowników celem aplikacji stało się zarabianie. Wszelkie marki, dystrybutorzy, sklepy, restauracje, kluby fitness, wszyscy którzy traktują Instagram jako miejsce do promocji i ewentualnie sprzedaży wchodzą w tą grę i jeżeli podchodzą do tego profesjonalnie sukces na Instagramie na pewno odniosą. Nie ważne, że osobie, która publikuje zdjęcia chociażby z podróży po swojej okolicy to się nie podoba. Koło już się kręci i nie da się go zatrzymać. Są profile, które się ogląda i są ci, którzy oglądają. Tych, którzy oglądają jest naprawdę wiele. Zawsze powtarzam – jak ktoś Cię nie obserwuje na Instagramie to nie znaczy, że Cię nie obserwuje na Instagramie. Nawet jeżeli ktoś nie ma swojego publicznego profilu to i tak prawdopodobnie wchodzi sobie podglądać od czasu do czasu.


Co dalej?

Popularność kusi choć czy na pewno takim kosztem? Spokój w głowie i brak presji na sobie polecam jak najbardziej a na pewno ważniejsze jest ogarnianie życia niż samego Instagram i algorytmu. Jeśli ktoś chce rozruszać swój profil w nadchodzącym roku albo zacząć jako zupełnie nowy użytkownik to polecam to po prostu zrobić mimo wszystko. Bez patrzenia na zasięgi, na ilość obserwujących a już na pewno nie na algorytm. Czasy instagramowej społeczności już chyba minęły ale mnie dzięki niej spotkało wiele dobrego. Nikt mnie nigdy nie przekona, że social media są tylko złe ale to jest temat na inny, osobny wpis.

Tutaj znajdziesz najnowszy wpis z wypowiedziami szefa Instagrama Adama Mossieri. Udzielił on ciekawego wywiadu dotyczącego rolek, formatów wideo i najbliższej przyszłości Instagrama.

Na koniec po raz kolejny odsyłam Was do strony Rainylune, warto przeczytać aby ocenić samemu.



Zobacz także:

jak sprawdzić kto przestał mnie obserwować na instagramie, algorytm instagram triki tik tok tiktok reels rolki
Na przestrzeni lat Instagram się mocno zmienił. Wiele osób, jeżeli nie wszyscy narzeka na zmiany jakie nastąpiły w aplikacji. Z drugiej strony liczba użytkowników nie maleje, wręcz wzrasta...
tapety na telefon
Udostępnij: