jaki obiektyw

Ten jeden obiektyw, który warto mieć – 50 mm f1.8

Sprzęt foto to temat bardzo rozległy na który można dyskutować długo i uparcie. Obecnie dostępnego sprzętu jest mnóstwo w przeróżnych systemach i w całej rozpiętości cenowej. Każdy szuka takich rzeczy aby były jak najlepsze i nie rujnowały kieszeni co w obecnych czasach nowoczesnych obiektywów i bezlusterkowych aparatów jest niezmiernie trudne. Czy nie ma jakiegoś złotego środka? Oczywiście, że jest. Jest ich mnóstwo. Jednym z nich jest opisywany właśnie przeze mnie obiektyw.



Obiektyw dopasowany do potrzeb

W karierze każdego fotografa amatora przychodzi taki moment, że musi zdecydować jaki obiektyw jest mu niezbędny do dalszego rozwoju i robienia coraz lepszych zdjęć. Głównie to zależy od rodzaju fotografii wykonywanej do tej pory. Wiadomo, każdy się lubuje w czymś innym i każdemu coś wychodzi lepiej a coś innego gorzej. W pewnym momencie każdy fotograf czuje, że jest jeden rodzaj zdjęć, który przychodzi mu najłatwiej. Obecnie posiadany, najczęściej jedyny obiektyw już nie starcza i trzeba kupić kolejny. Już nie uniwersalny ale dopasowany do potrzeb i sposobu wykonywanej fotografii. Obiektyw, który trzeba mieć.


jaki obiektyw warto kupić

Pierwszy obiektyw stałoogniskowy

Większość fotografów docenia zalety obiektywów stałoogniskowych i wielu je poleca innym, początkującym fotografom. 

Zalety:

Takie obiektywy cechują się wysoką jakością wykonania ale mają przede wszystkim jedną ważną cechę – jasne światło. Ze względu na cechy konstrukcyjne można w nich stosować przysłonę f1.8 i i niższe co niewątpliwie kusi wielu portrecistów i nie tylko.

Takie obiektywy mają również inne zalety jak na przykład ich wymiary. Niektóre egzemplarze ze światłem f1.8 są naprawdę małe, wręcz kompaktowe. To się przekłada oczywiście na wagę, która jest tak ważna podczas podróży w nieznane… a nawet w znane. Wielokrotnie wybierałem obiektyw pod tym kątem. Kilka lat mi szło zrozumienie tego aby nie zabierać ze sobą masy obiektywów w podróż. Kolejne kilka aby zabierać ten który będzie się wygodnie używać a nie ten który ma np.: pewien zakres ogniskowych.

Przez swoją konstrukcję obiektyw stałoogniskowy w zasadzie powinien być ostry, bardziej niż obiektywy z regulacją ogniskowej. W takich obiektywach nie ma wielu ruchomych elementów po prostu. Dodatkowych soczewek i mechanizmów, które mają negatywny wpływ na ogólną jakość i to co jest główną cechą obiektywu – jakość zdjęć. Wiele jest modeli stałek o różnych ogniskowych ale znaczna większość z nich jest ostrzejsza od obiektywów zoom pokrywających dane ogniskowe, znacznie ostrzejsza.

Wady:

Nie da się niestety uniknąć wad stałoogniskowej konstrukcji a mianowicie jest ona jedna. Jak już wspominałem kilkakrotnie w takich obiektywach jest jedna ogniskowa i nie da się jej zmienić. Nie ma żadnego pokrętła “zoom”, które przybliży obserwowaną przez nas sytuację. Jedyne pokrętło, które znajdziemy to to od ustawiania ostrości. Jeżeli chcemy skorzystać z innej ogniskowej to niezbędny będzie drugi obiektyw. Niestety, chcąc być przygotowanym na wiele i mieć pod ręką ogniskowe od powiedzmy 24mm do aż 135 to będzie potrzebne kilka obiektywów.

Jest to właściwie jedyna wada i naprawdę trzeba wiele focenia aby zrozumieć, że w zupełności da się z nią żyć.


obiektyw do na zachód słońca
1/2500 sec at f/1.8, ISO 100,
50mm (50mm f/1.8)

Wszystkie zdjęcia, w tym wpisie, które zostały wykonane obiektywem 50 mm, f1.8 są podpisane nastawami, abyście mogli zobaczyć jak zostały wykonane!


1/250 sec at f/2.0, ISO 160,
50mm (50mm f/1.8)

Jaka ogniskowa będzie najbardziej odpowiednia?

Przy wyborze ogniskowej trzeba wziąć pod uwagę wspomniany już wcześniej rodzaj czynionej fotografii. Doświadczony fotograf, zarabiający w tej branży doskonale wie czego potrzebuje lub chce i ma na to finansowe środki. Co ma wybrać osoba, która nie do końca jest jeszcze przekonana i chce sprawdzić jak się pracuje ze stałką?

Tutaj oczywiście do gry dołączają gusta i ktoś powie, że wąskie zdjęcia 85mm są nienaturalne. Ktoś inny, że zdjęcia zrobione z ogniskową 35 mm są nudne i jeszcze raz nude. Podobnie może być oczywiście z 55mm. To wszystko zależy od fotografa, stylu, rodzaju sesji i pewnie dziesiątek innych czynników.

Z mojej strony wychodzi jedna i pewna rekomendacja, mianowicie obiektywy o ogniskowej 50mm. Dlaczego?


1/100 sec at f/9.0, ISO 100,
50mm (50mm f/1.8)

Bokeh!

Każdego początkującego fotografa i nie tylko przyciąga rozmycie tła czyli bokeh. Przesiadka z kitowego obiektywu ze zmienną przysłoną na stałkę uwydatnia właśnie podniecenie tym rozmyciem. Pierwsze zdjęcia robią wrażenie i dodają nowego wiatru w fotograficzne żagle. Efekty uzyskane dzięki płytkiej głębi ostrości to jest właśnie to, po co głównie się kupuje obiektywy stałoogniskowe i nikt mnie nie przekona, że jest inaczej. Oczywiście, można przymknąć przysłonę i obiektyw stałoogniskowy wykorzystać do pejzażu ale nie po to się taki obiektyw kupuje.

Na płytką głębię ostrości wpływa nie tylko niska wartość przysłony ale także długość ogniskowej. Osoby bardzo zagłębione w fotograficzne technikalia nie zgodzą się ze mną i według nich ogniskowa nie ma tutaj nic do rzeczy. Nie da się natomiast ukryć, że jest to jeden z głównych parametrów, który zdecydowanie ma wpływ na bokeh i ogólne rozmycie tła.

Wracając do tematu, przy ogniskowej 24 mm głębia ostrości będzie wyższa niż przy 35 mm a co za tym idzie tak poszukiwane przez początkujących fotografów rozmycie tła. Kolejno 35mm będzie bokeh będzie mniejszy niż w porównaniu z 50 mm a bokeh z obiektywu 85 mm będzie słabszy niż przy użyciu obiektywu z ogniskową stałą 135 mm. I tak dalej, i tak dalej. Oczywiście na głębię ostrości i na bokeh mają też wpływ inne czynniki i takie technikalia o których nie zamierzam się na tym blogu rozpisywać. Tym bardziej ciekawym polecam o tym poczytać na przykład tu KLIK.

35 mm

Dlaczego, więc 50 mm? Ponieważ jest akurat gdzieś po środku. Głównym jego “konkurentem” jest oczywiście również przez wielu polecany obiektyw 35 mm. Ten obiektyw jest najzwyklejszym, moim zdaniem obiektywem, którym można robić zdjęcia. Nie jest to ani obiektyw szerokokątny ani wąski obiektyw tele. Przez swoją uniwersalność jego zastosowanie jest paradoksalnie bardzo wąskie ale jakże ważne i być może kiedy to na tym blogu opiszę. Niestety głębia ostrości przy takiej ogniskowej nie jest wystarczająco płytka o rozmycie tła nie daje wielkiego efektu “wow”. Oczywiście, nadal daje ona świetny obraz ale daleko mu do spektakularnych zdjęć, które tak często przykuwają uwagę.

85 mm

Co, zatem z dłuższymi ogniskowymi? Otóż, jak już wcześniej wspomniałem mogą nie przypaść do gustu wielu osobom. Obraz z ogniskowej 85 mm lub 135 mm bardzo wąski. Ma to zastosowanie oczywiście głównie w portretach ale można to też wykorzystać  do utrwalenia pejzażu. Tak naprawdę obraz jest tak wąski, że w tym zakresie ogniskowych warto już rozważyć zakup obiektywu ze zmienną ogniskową. Wszyscy fotografujący reportaż typu: rywalizacja sportowa, koncert itp.: chętniej wybierają takie właśnie rozwiązanie. Oczywiście portreciści wiedzą jak wykorzystać stałki o długich ogniskowych i prawie zawsze takie obiektywy wybierają.

…a może jednak…

I tu wjeżdża nam obiektyw 50mm, który jest gdzieś pomiędzy. Przede wszystkim nie jest megą wąski co mocno zwiększa zakres jego wykorzystania. Z drugiej strony, zaś bokeh jest mięciutki i soczysty aż miło popatrzeć.


1/4000 sec at f1.8, ISO 100,
50mm (50mm f/1.8)

Cena

Kolejnym i chyba najważniejszym argumentem przemawiającym za obiektywem stałoogniskowym 50 mm jest jego cena. Nie mówię tutaj o pięćdziesiątkach o tej bardziej zaawansowanej technologicznie konstrukcji i światłem f1.4 czy f1.2. Mówię tu o cenie popularnej pięćdziesiątki f1.8. Popularnej, jak sami widzicie nie bez powodu. Każdy system ma dostępne takie obiektywy i to często kilku firm. Nie bez powodu wyprodukowano ich mnóstwo sztuk, wielu fotografów kupowało, kupuje i będzie kupowało takie obiektywy. Rynek jest mocno nasycony nie tylko nowymi obiektywami ale również używkami. Z tego względu ich dostępność jest bardzo wysoka a i ceny używek bardzo konkurencyjne. Nie będę tu przytaczał konkretnych cen bo każdy może to sobie łatwo sprawdzić. Prawdą, natomiast jest, że w każdym systemie mocowań czy to Nikon, Sony, Canon. Lustrzanki czy bezlusterkowce, te obiektywy ze stałą ogniskową 50 mm i światłem f1.8 są jednymi z najtańszych w swoim systemie.

Powstaje pytanie – czy warto rozważyć kupno używanego obiektywu? Oczywiście, że tak. Obiektywy wiodących producentów są tak solidne jakościowo, że tak naprawdę ciężko je uszkodzić. Przy normalnym dbaniu i użytkowaniu taki obiektyw wytrzyma wiele lat a i pewnie przeżyje swojego pierwszego użytkownika. Oczywiście, przed zakupem trzeba się upewnić, że sprzęt jest sprawny ale to jest już zupełnie inny temat.


Jaki Jeden obiektyw
1/500 sec at f1.8, ISO 100,
50mm (50mm f/1.8)

Czy warto?

Cenę tak naprawdę każdy może sprawdzić i samemu ocenić czy warto. Biorąc pod uwagę to co napisałem powyżej to na pewno tak. Obiektywy 50 mm to zdecydowany lider w rankingu fotograficznych sprzętów w kategorii jakość/cena.


Jaki Jeden obiektyw
1/1600 sec at f/2.0, ISO 100,
50mm (50mm f/1.8)

Podsumowanie

Jest to obiektyw polecany przez wielu jako podstawowa stałka dla fotografa na początek. Jego główne zalety to na pewno niska wartość przysłony, ostrość i cena. Prawda jest taka, że o ile na prawdę ta ogniskowa mija się z potrzebami fotografa lub jeśli fotografia się po prostu nie znudziła i pasja się wyczerpała to ten obiektyw pozostaje z fotografem już na zawsze.

Moja fascynacja tym obiektywem była na początku duża i pozwolił mi on robić zdjęcia jakich nie robiłem do tej pory. Doszło do tego, że przez kilka tygodni nie schodził z mojej lustrzanki, której wówczas jeszcze używałem.

Obecnie korzystam z niego mądrzej i podpinam go wtedy gdy chcę go użyć świadomie. Mimo tego, że nie zawsze ląduje w moim plecaku i nie zawsze jedzie ze mną w podróż to ma już swoje stałe miejsce na półce koło innych obiektywów. Aktualną cenę możecie sprawdzić tu <KLIK>.

Zostawiam Was ze zdjęciami zrobionymi tym właśnie obiektywem – stałoogniskowym 50 mm ze światłem f1.8. Wszystkie zdjęcia są okraszona nastawami, żebyście wiedzieli jak dane zdjęcie zostało wykonane. Miłego oglądania.


Wyspa Sobieszewska
1/1250 sec at f/1.8, ISO 200,
50mm (50mm f/1.8)

Jaki Jeden obiektyw
1/3200 sec at f/1.8, ISO 100,
50mm (50mm f/1.8)

Jaki Jeden obiektyw
1/1250 sec at f/1.8, ISO 500,
50mm (50mm f/1.8)

Jaki Jeden obiektyw
1/800 sec at f/1.8, ISO 100,
50mm (50mm f/1.8)

Jaki Jeden obiektyw
1/640 sec at f1.8, ISO 100,
50mm (50mm f/1.8)

Zwiedzanie norwegii
1/4000 sec at f/2.2, ISO 100,
50mm (50mm f/1.8)

1/400 sec at f/1.8, ISO 400,
50mm (50mm f/1.8)

szlaki turystyczne w norwegi
1/3200 sec at f/1.8, ISO 100,
50mm (50mm f/1.8)

co zobaczyć w norwegii
1/4000 sec at f/2.8, ISO 100,
50mm (50mm f/1.8)

1/400 sec at f/1.8, ISO 100,
50mm (50mm f/1.8)

1/2500 sec at f/3.8, ISO 100,
50mm (50mm f/1.8)

1/100 sec at f/2.0, ISO 100,
50mm (50mm f/1.8)

Zobacz także:

Obiektyw Viltrox 85mm Nikon
Viltrox 85mm ze światłem 1.8 znany był do tej pory użytkownikom systemów Fuji i Sony. Stało-ogniskowa porterówka chwalona przez jej
tapety na telefon
Udostępnij:

1 thought on “Ten jeden obiektyw, który warto mieć – 50 mm f1.8”

  1. Pingback: Obiektyw Viltrox AF 85mm F1.8 II STM pod Nikon Z - subiektywny test

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *