Aeroklub Gdański to jedna z najstarszych organizacji lotniczych na Pomorzu. Obecnie stanowi miejsce szeroko pojętej rozrywki związanej z lotami oraz bazę szkoleniową dla pilotów. Jest to ciekawe miejsce na mapie Trójmiasta, chociaż nie znajdujące się stricte w Trójmieście. Pojedźmy, zatem do Pruszcza Gdańskiego aby zobaczyć jakie maszyny znajdują się w tamtejszym aeroklubie.
Aeroklub Gdański to stosunkowo dojrzała instytucja. Jego powołanie nastąpiło w 1929 roku. Pierwsze, jednak podejście do sportu lotniczego nastąpiło już w 1925 roku przy Kole Mechaników i Elektryków przy Technische Hochschule der Freien Stadt Danzig. W międzyczasie utworzono osobne Koło Lotnicze aby w 1929 roku, właśnie powołać Akademicki Aeroklub Gdański.
Obecnie Aeroklub Gdański mieści się na terenie lotniska w Pruszczu Gdańskim. Jednak, nie było tak od samego początku.
Skąd się wziął Aeroklub Gdański?
Niełatwo było młodym pasjonatom latania zarejestrować swoją organizację. Udało się to dopiero w 1931 roku. Nie udało się, jednak uzyskać zgody na działalność na lotnisku w Gdańsku Wrzeszczu. Młodzi lotnicy musieli poszukać sobie innego miejsca. Całe szczęście, takowe udało się znaleźć w Rumi.
Już w 1931 roku Aeroklub Gdański wszedł w posiadanie pierwszego samolotu. Zakup sfinansowany z klubowych składek pozwolił na sprowadzenie pierwszego dwupłatowca. Samolot w pierwszym roku użytkowania wykonał podobno 1400 lotów, więc był to mocno eksploatowany egzemplarz. W tym czasie zdążyło się wyszkolić 6 pilotów a przy Aeroklubie Gdańskim utworzono sekcję szybowcową. Nie próżnowali.
Przez kolejne lata Aeroklub Gdański rozwijał się dosyć prężnie. Pozyskiwano nowe maszyny i szkolono nowych pilotów. Działalność klubu skupiała się na szkoleniach, właśnie i lotnictwie sportowym. Zwieńczonym licznymi sukcesami.
Za czasem, oczywiście wszelką polskość była coraz mniej pochwalana. Władze uczelni jak i administracja Wolnego Miasta Gdańsk przysparzała wiele problemów klubowi. Przed wojną na lotnisku w Rumi prowadzono wiele lotów wojskowych. Polaków latających w aeroklubie wcielono do Morskiego Lotniczego Dywizjonu w Pucku, który nie wykazał się zbytnimi możliwościami bojowymi, jak się później okazało. Część samolotów ewakuowano na lotnisko w Toruniu. W dniu 1 września 1939 roku spadły pierwsze bomby na lotnisko w Rumii.
W pierwszych dniach lotnisko było bombardowane strasznie niechlujnie. Kolejne bombardowania były niecelne. Dzięki temu można było ewakuować pozostałe w hangarach samoloty a zarazem je wykorzystać w walce z Niemcami. Część samolotów ewakuowano na Kępę Oksywską, która jak wiemy, została podbita jeszcze we wrześniu. Jeden samolot został wysłany z ostatnim meldunkiem do Warszawy ale ze względu na awarie spadł do morza, pilot zmarł. Inny samolot został ewakuowany do Szwecji. Pilot został aresztowany a lot samolotu jest nieznany. Tym sposobem wszystkie maszyny, które tak ochoczo kolekcjonowano przestały istnieć, tak jak Aeroklub Gdański.
Aeroklub Gdański w Gdańsku
Po wojnie aeroklub aktywowano ponownie. Nie było już Technische Hochschule der Freien Stadt Danzig a była Politechnika Gdańska. Nie było już działającego lotniska w Rumii a jedynie zapasowe lądowisko dla wojska w tym miejscu. Była za to zmiana politycznych upodobań Polaków po doświadczeniach z Niemcami i duża przychylność dla wszelkiej polskiej działalności. Dlatego nowy Aeroklub Gdański mógł wznowić działalność na lotnisku w Gdańsku Wrzeszczu.
Po lotnisku we Wrzeszczu pozostał obecnie jedynie pas startowy pomiędzy blokami z wielkiej płyty. Ma on zostać zabudowany kolejnymi blokami, niestety. Lotnisko nie przetrwało próby czasu i podobnie jak lotnisko na Polu Mokotowskim w Warszawie zostało wyparte przez potrzeby infrastrukturalne miasta i mieszkalnictwo. W hangarze po lotnisku we Wrzeszczu zrobiono centrum handlowe a Aeroklub Gdański znalazł swoją siedzibę w pobliskim Pruszczu Gdańskim.
Aeroklub Gdański w Pruszczu Gdańskim
Lotnisko w Pruszczu Gdańskim jest położone w spokojnej okolicy pod miastem. Dojazd najlepiej samochodem sobie zorganizować, bo dojazd komunikacją zbiorową może być utrudniony. Na miejscu jest parking i małe biuro do którego można się zgłosić aby skorzystać z oferowanych przez klub atrakcji. Jakie to mogą być atrakcje, w taki razie? Aeroklub Gdański oferuje cały szereg przelotów, nazwałbym je krajoznawczymi, ale także szkolenia. Temat szkoleń pominę, bo myślę, że każdy przyszły pilot doskonale wie, gdzie i w jakim zakresie się szkolić. Możliwości wyboru dla zwykłego zjadacza chleba podzieliłbym na cztery główne kategorie:
Loty samolotem
szybowcem
śmigłowcem
skoki spadochronowe
Wszystkie te atrakcje są oferowane w różnych wariantach i można się z nimi zapoznać na stronie aeroklubu. Do wyboru są różne trasy przelotów i ich czas. Moją uwagę zwrócił przelot samolotem na Hel, Kaszuby i z powrotem do Pruszcza. Cena nie jest mała ale można się zrzucić i wychodzi taniej.
Flota
Na temat floty niewiele mogę powiedzieć bo nie jestem specjalistą w tym temacie. Trochę znam się na samochodach np. potrafię wymienić choinkę zapachową w aucie. Z samolotami nieco trudniej. Głównym samolotem, który jednak zauważyłem to wszechobecna Cessna. W hangarze lotniska znajduje się kilka egzemplarzy w różnym standardzie i konfiguracjach. Niektóre, typowo na szkolenia i krótkie loty, za to inne utrzymane i nazwałbym je luksusowymi.
Jakie samoloty można zobaczyć dokładnie odsyłam na stronę aeroklubu, gdzie są one wyszczególnione. Nie tylko samoloty ale i szybowce i helikoptery.
Aeroklub Gdański
Podczas mojej wizyty w aeroklubie miałem szansę wejść do hangaru i porobić trochę pamiątkowych fotek. Nie tylko samoloty i szybowce ale pozostały sprzęt i części.
Podczas tego krótkiego czasu miałem szansę poobserwować życie jakie się odbywa na lotnisku. Z pasa startowego ruszały samoloty. Jeden szczególnie wpadł mi w oko, ze spadochroniarzami. Kawałek dalej znajdował się wyciąg wysyłający kolejne szybowce w powietrze. Całość jest okraszona w typowo lotniczy styl i można się poczuć jak prawdziwy lotnik, podróżnik, i eksplorator przestworzy.
Sekcje Aeroklubu Gdańskiego:
Samolotowa
Balonowa
Spadochronowa
Szybowcowa
Motolotniowa
Modelarska
Jak widać działalność Aeroklub Gdański ma dosyć szeroką i można tam się nawet wzbić w powietrze balonem.
Na koniec pozostawiam Was z kilkoma zdjęciami z zaplecza aeroklubu. Jeśli Was to zaciekawi bardziej niż zwykłego Kowalskiego to znak, że warto się zainteresować lotami oferowanymi przez Aeroklub Gdański.
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.