Aeroklub Gdański w Pruszczu Gdańskim

Aeroklub Gdański – co się kryje za bramą lotniska w Pruszczu Gdańskim?

Aeroklub Gdański to jedna z najstarszych organizacji lotniczych na Pomorzu. Obecnie stanowi miejsce szeroko pojętej rozrywki związanej z lotami oraz bazę szkoleniową dla pilotów. Jest to ciekawe miejsce na mapie Trójmiasta, chociaż nie znajdujące się stricte w Trójmieście. Pojedźmy, zatem do Pruszcza Gdańskiego aby zobaczyć jakie maszyny znajdują się w tamtejszym aeroklubie.


Aeroklub Gdański w Pruszczu Gdańskim. Skok ze spadochronem

Aeroklub Gdański to stosunkowo dojrzała instytucja. Jego powołanie nastąpiło w 1929 roku. Pierwsze, jednak podejście do sportu lotniczego nastąpiło już w 1925 roku przy Kole Mechaników i Elektryków przy Technische Hochschule der Freien Stadt Danzig. W międzyczasie utworzono osobne Koło Lotnicze aby w 1929 roku, właśnie powołać Akademicki Aeroklub Gdański.

Obecnie Aeroklub Gdański mieści się na terenie lotniska w Pruszczu Gdańskim. Jednak, nie było tak od samego początku.



Skąd się wziął Aeroklub Gdański?

Niełatwo było młodym pasjonatom latania zarejestrować swoją organizację. Udało się to dopiero w 1931 roku. Nie udało się, jednak uzyskać zgody na działalność na lotnisku w Gdańsku Wrzeszczu. Młodzi lotnicy musieli poszukać sobie innego miejsca. Całe szczęście, takowe udało się znaleźć w Rumi.

Już w 1931 roku Aeroklub Gdański wszedł w posiadanie pierwszego samolotu. Zakup sfinansowany z klubowych składek pozwolił na sprowadzenie pierwszego dwupłatowca. Samolot w pierwszym roku użytkowania wykonał podobno 1400 lotów, więc był to mocno eksploatowany egzemplarz. W tym czasie zdążyło się wyszkolić 6 pilotów a przy Aeroklubie Gdańskim utworzono sekcję szybowcową. Nie próżnowali.

Przez kolejne lata Aeroklub Gdański rozwijał się dosyć prężnie. Pozyskiwano nowe maszyny i szkolono nowych pilotów. Działalność klubu skupiała się na szkoleniach, właśnie i lotnictwie sportowym. Zwieńczonym licznymi sukcesami.

Za czasem, oczywiście wszelką polskość była coraz mniej pochwalana. Władze uczelni jak i administracja Wolnego Miasta Gdańsk przysparzała wiele problemów klubowi. Przed wojną na lotnisku w Rumi prowadzono wiele lotów wojskowych. Polaków latających w aeroklubie wcielono do Morskiego Lotniczego Dywizjonu w Pucku, który nie wykazał się zbytnimi możliwościami bojowymi, jak się później okazało. Część samolotów ewakuowano na lotnisko w Toruniu. W dniu 1 września 1939 roku spadły pierwsze bomby na lotnisko w Rumii.

W pierwszych dniach lotnisko było bombardowane strasznie niechlujnie. Kolejne bombardowania były niecelne. Dzięki temu można było ewakuować pozostałe w hangarach samoloty a zarazem je wykorzystać w walce z Niemcami. Część samolotów ewakuowano na Kępę Oksywską, która jak wiemy, została podbita jeszcze we wrześniu. Jeden samolot został wysłany z ostatnim meldunkiem do Warszawy ale ze względu na awarie spadł do morza, pilot zmarł. Inny samolot został ewakuowany do Szwecji. Pilot został aresztowany a lot samolotu jest nieznany. Tym sposobem wszystkie maszyny, które tak ochoczo kolekcjonowano przestały istnieć, tak jak Aeroklub Gdański.


Cessna Polska

Cessna Polska

Aeroklub Gdański w Gdańsku

Po wojnie aeroklub aktywowano ponownie. Nie było już Technische Hochschule der Freien Stadt Danzig a była Politechnika Gdańska. Nie było już działającego lotniska w Rumii a jedynie zapasowe lądowisko dla wojska w tym miejscu. Była za to zmiana politycznych upodobań Polaków po doświadczeniach z Niemcami i duża przychylność dla wszelkiej polskiej działalności. Dlatego nowy Aeroklub Gdański mógł wznowić działalność na lotnisku w Gdańsku Wrzeszczu.

Po lotnisku we Wrzeszczu pozostał obecnie jedynie pas startowy pomiędzy blokami z wielkiej płyty. Ma on zostać zabudowany kolejnymi blokami, niestety. Lotnisko nie przetrwało próby czasu i podobnie jak lotnisko na Polu Mokotowskim w Warszawie zostało wyparte przez potrzeby infrastrukturalne miasta i mieszkalnictwo. W hangarze po lotnisku we Wrzeszczu zrobiono centrum handlowe a Aeroklub Gdański znalazł swoją siedzibę w pobliskim Pruszczu Gdańskim.


Aeroklub Gdański w Pruszczu Gdańskim

Aeroklub Gdański w Pruszczu Gdańskim

Lotnisko w Pruszczu Gdańskim jest położone w spokojnej okolicy pod miastem. Dojazd najlepiej samochodem sobie zorganizować, bo dojazd komunikacją zbiorową może być utrudniony. Na miejscu jest parking i małe biuro do którego można się zgłosić aby skorzystać z oferowanych przez klub atrakcji. Jakie to mogą być atrakcje, w taki razie? Aeroklub Gdański oferuje cały szereg przelotów, nazwałbym je krajoznawczymi, ale także szkolenia. Temat szkoleń pominę, bo myślę, że każdy przyszły pilot doskonale wie, gdzie i w jakim zakresie się szkolić. Możliwości wyboru dla zwykłego zjadacza chleba podzieliłbym na cztery główne kategorie:

  • Loty samolotem
  • szybowcem
  • śmigłowcem
  • skoki spadochronowe 

Wszystkie te atrakcje są oferowane w różnych wariantach i można się z nimi zapoznać na stronie aeroklubu. Do wyboru są różne trasy przelotów i ich czas. Moją uwagę zwrócił przelot samolotem na Hel, Kaszuby i z powrotem do Pruszcza. Cena nie jest mała ale można się zrzucić i wychodzi taniej.



Flota

Na temat floty niewiele mogę powiedzieć bo nie jestem specjalistą w tym temacie. Trochę znam się na samochodach np. potrafię wymienić choinkę zapachową w aucie. Z samolotami nieco trudniej. Głównym samolotem, który jednak zauważyłem to wszechobecna Cessna. W hangarze lotniska znajduje się kilka egzemplarzy w różnym standardzie i konfiguracjach. Niektóre, typowo na szkolenia i krótkie loty, za to inne utrzymane i nazwałbym je luksusowymi.

Jakie samoloty można zobaczyć dokładnie odsyłam na stronę aeroklubu, gdzie są one wyszczególnione. Nie tylko samoloty ale i szybowce i helikoptery.


Aeroklub Gdański w Pruszczu Gdańskim

Aeroklub Gdański

Podczas mojej wizyty w aeroklubie miałem szansę wejść do hangaru i porobić trochę pamiątkowych fotek. Nie tylko samoloty i szybowce ale pozostały sprzęt i części.

Podczas tego krótkiego czasu miałem szansę poobserwować życie jakie się odbywa na lotnisku. Z pasa startowego ruszały samoloty. Jeden szczególnie wpadł mi w oko, ze spadochroniarzami. Kawałek dalej znajdował się wyciąg wysyłający kolejne szybowce w powietrze. Całość jest okraszona w typowo lotniczy styl i można się poczuć jak prawdziwy lotnik, podróżnik, i eksplorator przestworzy.



Sekcje Aeroklubu Gdańskiego:

  • Samolotowa
  • Balonowa
  • Spadochronowa
  • Szybowcowa
  • Motolotniowa
  • Modelarska

Jak widać działalność Aeroklub Gdański ma dosyć szeroką i można tam się nawet wzbić w powietrze balonem.

Na koniec pozostawiam Was z kilkoma zdjęciami z zaplecza aeroklubu. Jeśli Was to zaciekawi bardziej niż zwykłego Kowalskiego to znak, że warto się zainteresować lotami oferowanymi przez Aeroklub Gdański. 


Skok ze spadochronem Pruszcz Gdański

Skok ze spadochronem w Pruszczu Gdańskim


Lotnisko w Pruszczu Gdańskim

Lotnisko w Pruszczu Gdańskim

Zobacz także:

Dyniowe Love, Rotmanka, Jesień, Gdaśk, Pruszcz Gdański
Rotmkanka to wieś granicząca z Gdańskiem i Pruszczem Gdańskim. Można powiedzieć, że jest to przykład zagospodarowania terenu pod mieszkania, dla
tapety na telefon
Udostępnij:

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *